Wanneer is een potloodgreep goed, wanneer niet, waarom en wat kan je zelf doen???
Hierover krijg ik als kinderoefentherapeut wel eens vragen. In het kort zal ik deze vragen hieronder proberen uit te leggen.

De potloodgreep ontwikkelt zich in stapjes. Een kind van 2 jaar zal het potlood nog vasthouden in een vuist en vanaf de 4 jaar vindt verdere rijping naar een dynamische driepuntsgreep (de duim en wijsvinger houden het potlood vast en rust op de middelvinger) plaats. In deze tussenliggende periode ontwikkelt het kind zijn handspieren en motoriek door te experimenteren met verschillende grepen.

Maar waarom is een driepuntsgreep een ‘goede’ potloodgreep?
Een driepuntsgreep geeft een open webspace. Een open webspace is de cirkel die gevormd wordt door de duim en wijsvinger wanneer ze het potlood goed vasthouden. Deze open ruimte zorgt ervoor dat de vingers de mogelijkheid krijgen om ontspannen het potlood te sturen. De sturing door vingers is nodig om onder andere goed en klein te coördineren/schrijven en om tempo te kunnen maken. Wordt het potlood niet in een dynamische driepuntsgreep vastgehouden, dan wordt het klein en fijn sturen moeilijker, kunnen de vingers/hand snel moe worden of pijn gaan doen, is het handschrift te groot en het tempo te laag.

Om een beeld te krijgen van verschillende rijpe en onrijpe potloodgrepen staan hieronder wat voorbeelden.

Potloodgrepen

Wanneer een kind een onrijpe potloodgreep laat zien in groep 1 en 2 zou je het kind met deze krijtjes kunnen laten tekenen;

– Waskrijtperen:
Waskrijtperen

– Waskrijtdriehoeken:
Waskrijtdriehoeken

– Waskrijtsteentjes:
Waskrijtsteentjes

Deze krijtjes stimuleren de dynamische driepuntsgreep.
Ze zijn te bestellen bij: toys42hands

Mocht u meer vragen hierover hebben, dan kunt u altijd contact met ons opnemen.